
Disponibilitate: în stoc
Preț: 24,95 LEI
Autor(i): Simona Antonescu
Editura: Polirom
Colecția: Top 10+
Anul apariției: 2016
Nr. pagini: 424 pagini
Tip copertă: brosata
ISBN: 9789734661183
Stare: nefolosita (noua)
Categorii: Beletristica, Carte nefolosită, Literatura romaneasca
Roman distins cu Premiul pentru Debut al Uniunii Scriitorilor din România pe anul 2015
De cînd s-a deschis, în Piaţa Teatrului, atelierul lui Franz Mayer – fotograf al Curţii Regale –, chipurile bucureştenilor se reflectă, rînd pe rînd, în oglinda vitrinei. Prin lentila aparatului de fotografiat, tînărul artist imortalizează, pe bucăţi de carton, nu doar marea istorie, ci şi sute de istorii personale, în spatele cărora timpul curge implacabil. Poveştile din privirile personajelor încremenite prin miracolul fotografiei rescriu istoria primului deceniu al României independente, de la trecerea victorioasă pe sub Arcul de Triumf în frunte cu regele Carol I şi pînă la Expoziţia Universală de la Paris din 1889. Fotograful Curţii Regale împlineşte visul lui Franz Mayer. Fotografiile sale au devenit nemuritoare.
Comandă online Fotograful Curţii Regale (ediție de buzunar) la 24,95 lei scrisă de Simona Antonescu, tiparită la editura Polirom face parte din colecția Top 10+. Cartea poate fi livrată în circa 2 zile cu plata ramburs sau online cu cardul.
Ni s-a dat o fotografie de prin 1974, tuturor aceeași fotografie, în care apăreau doi tineri, un băiat și o fată, iar scopul declarat al concursului era să descoperim cine sînt acei copii. În 1974, ei aveau 19-20 de ani, deci noi puteam să-i descoperim. Nu mai știu sigur dacă au fost găsiți sau nu, nu-mi mai amintesc, dar partea bună a fost că, printr-o întîmplare, mi s-a redeschis pofta asta de a scrie după niște fotografii, cum făceam în copilărie, după tablouri. Și, pentru că eu, de fapt, aveam acest gînd în minte, de a-mi lua revanșa, am căutat pe net fotografii vechi și am găsit un articol despre primii fotografi din România, iar singurul dintre ei care nu avea o biografie era Franz Mandy. Ultima picătură din pahar a fost simțul dreptății care mi-a fost stîrnit, și-atunci mi-am zis: foarte bine, te fac eu cunoscut, dacă nu s-a străduit nimeni să-ți păstreze biografia. Și am inventat, bineînțeles, pentru că nu aveam date despre el.
Fratele meu și cu mine am fost crescuți de bunicii materni, și amîndoi bunicii au un rol important în scrisul meu. Bunicul ne citea absolut în fiecare zi, iar bunica îmi povestea numai mie. Mă folosea pe post de duhovnic așa, adică toate neîmplinirile pe care le avusese ea mi le povestea mie, cumva pe măsură ce ajungeam eu la vîrsta despre care erau poveștile ei. Cînd eu aveam opt ani, îmi povestea cum ea la opt-nouă ani, ca să se poată duce la școală, îl aștepta pe fratele ei mai mare să se întoarcă și să aducă ghetele. Pentru că erau unsprezece frați și ghete erau doar vreo șapte perechi. Și cînd am făcut 10‑11 ani și deja aveam caiete cu tot felul de compuneri și povești, îmi povestea că ea, la aceeași vîrstă, a dus un mic război cu străbunicii mei, ca să fie lăsată la școală în continuare, fiindcă îi plăcea foarte mult. Pentru că ea își cam terminase porția de școală, știa să scrie, să citească, așa că era la rînd un alt frate mai mic. Și eu am crescut cu toate poveștile astea. Cred că limbajul acela din cărțile mele, despre care se face atîta caz, este exact limbajul bunicii mele. La Fotograful… nici nu pot să spun că am făcut ceva conștient, pur și simplu mi-am amintit foarte, foarte multe lucruri despre bunica mea. Mi-a plăcut întotdeauna Sadoveanu, și mă gîndesc că aș fi putut să-l imit inconștient, dar n-am recitit Sadoveanu sau alți scriitori înainte să mă reapuc de scris.
Trei părţi sînt implicate: fotograful, subiectul şi timpul cu patina lui. Cred că fotograful era interesat să surprindă esenţa celui pe care îl fotografia. Un portret trebuia să vorbească despre tot ceea ce însemna subiectul său: poziţie socială, amănuntele care îl diferenţiau de cei de o seamă cu el, particularizîndu-l, reuşite (de exemplu copiii sau bijuteriile soţiei). Fiecare element care ar fi putut caracteriza cît mai corect subiectul era studiat şi scos în evidenţă atît cît trebuia, pentru ca aportul adus apoi în imaginea totală să fie corect. Pe de altă parte, foarte important mi se pare că subiecţii nu doreau să pară altceva decît erau în realitate. Un mic negustor care muncea de dimineaţă pînă seara, cărînd saci şi butoaie pe umeri, nu comanda o fotografie în care să pară că ar fi un mare negustor care are oameni în slujba lui. Se mîndrea cu locul pe care îl ocupa şi dorea ca acest loc să reiasă clar din fotografia pe care o plătea. De aici vine sinceritatea fotografiilor acelea. Ceea ce se citeşte încă şi astăzi în privirile lor este împăcarea înţeleaptă cu datoriile vieţii, nu refuzarea lor. Peste toate acestea vine timpul cu patina lui, care poleieşte orice obiect peste care trece. Faptul că nu-l mai putem avea înapoi ne stîrneşte un sentiment de pierdere. Pierderea înseamnă regret, se ajunge uşor la duioşie şi nu ne putem stăpîni să nu împodobim timpul acela cu calităţi hiperbolizate.
Tehnologia mecanicii fine si micromecanicii, Volumul I
Tehnica
Octavian Dontu, Gh. Diaconescu, Constantin Micu, Simona Antonescu
336 pagini
An: 1985
Litovoi si Scoala Solomonarilor din Crangul Pamantului
Nemira
Simona Antonescu, Alexia Udriste
9786064303660
144 pagini
An: 2018
Hanul lui Manuc (ediţie de buzunar)
Polirom
Simona Antonescu
9789734673742
664 pagini
An: 2018
Maria Tănase. O fântână pe un drum secetos
Polirom
Simona Antonescu
9789734679621
192 pagini
An: 2019
Decebal si un solomonar misterios
Nemira
Simona Antonescu, Alexia Udriste
9786064302588
122 pagini
An: 2018
Crimă și pedeapsă (ediție de buzunar)
Polirom
F. M. Dostoievski, F.M. Dostoievski
9789734658664
632 pagini
An: 2016
Lolita (editie de buzunar)
Polirom
Vladimir Nabokov
9789734619009
324 pagini
An: 2011
Cititorul (editie de buzunar)
Polirom
Bernhard Schlink
9789734619139
216 pagini
An: 2011
Desertul tatarilor (editie de buzunar)
Polirom
Dino Buzzati
9789734619801
224 pagini
An: 2011
Minunata lume noua (editie de buzunar)
Polirom
Aldous Huxley
9789734619597
276 pagini
An: 2011
Singure şi păcătoase
Neverland
Alexandra Gheorghe, , Corina Ozon, Ioana Stancescu, Lina Moacă
9786069602676
120 pagini
An: 2022
Alambic : (15.10.2021 - 28.09.2022)
Limes
Felician Pop
9786067996289
122 pagini
An: 2022
Memorii
Bookstory
ELENA VACARESCU, Ion Stavarus, Aneta Stavarus
9786069559505
224 pagini
An: 2022
Jurnalul lui 66 : noaptea în care am ars
Humanitas
Alexandra Furnea
9789735077082
256 pagini
An: 2022
Demonii vântului : roman
Polirom
Daniela Zeca, Daniela Zeca-Buzura
9789734691913
240 pagini
An: 2022
Ziua Victoriei : culegere dedicată spiritului de luptă al poporului ucrainean
Pavcon
Colectiv de autori
9786069625408
280 pagini
An: 2022
Înălţarea dragonului - Vol. 1 (Set of:Înălţarea dragonuluiVol. 1)
Nemira
Mihai Dan Pavelescu, George R. R. Martin, Elio M. García Jr., Linda Antonsson
9786064314352
352 pagini
An: 2022
Vise, reverii, vedenii
Scoala Ardeleana
Mircea Barsila
9786067979268
102 pagini
An: 2022
Două piese de teatru : De profesie amant, Serenadă pentru Carul Mare
Scoala Ardeleana
Corina Chiriac
9786067979121
208 pagini
An: 2022
Scrisoare din Tenerife : povestea unei călătorii dincolo de închipuire
Humanitas
Catalin Cioaba
9789735077235
100 pagini
An: 2022
Iubirea locuieşte printre nori
Univers Enciclopedic Junior
Sabine Bohlmann, Jutta Berend
9786060962250
32 pagini
An: 2023
Prietenii îţi dau curaj
Univers Enciclopedic Junior
Joelle Tourlonias, Michael Engler
9786060962274
32 pagini
An: 2023
Micul păianjen Firicel spune noapte bună
Univers Enciclopedic Junior
Diana Amft, Martina Matos, Dana Amft
9786060962236
16 pagini
An: 2022
Palpitaţii : versuri
Sitech
Doina Bonescu, Bonescu Doina
9786061183050
146 pagini
An: 2023
Dragostea : 12 povestiri
Humanitas Fiction
Adriana Liciu, Anton Pavlovici Cehov, A.P. Cehov
9786060971818
An: 2023